La Panera dels Tresors és una poposta que s'ofereix als més petits i petites de l'escola, és tracta d'un recipient no molt profund en el que s'hi fiquen diferents materials sensorials que no tenen una finalitat única i predeterminada, si no que estan pensats per a que puguin ser lliurement manipulats pel nadó, afavorint així la seva curiositat a través de l'exploració i el descobriment de l'entorn.
Aquesta proposta està adreçada als infants de 6 a 10/12 mesos, i va estar dissenyada per l’Elionor Goldschmied, que va ser una educadora i pedagoga britànica.
Quan els infants juguen amb la panera dels tresors posen en marxa una sèrie d'habilitats: en primer lloc, l’autonomia. Perquè ells i elles es dediquen a explorar de manera lliure sense les directrius de l’adult, escollint a cada moment què és el que volen investigar i de quina manera. També la concentració i l’atenció, perquè és un dels jocs per a nadons que més els acostuma a agradar i als que hi dediquen més temps per l’exploració en calma. La motricitat fina també es posa en pràctica en la manipulació dels objectes (la pinça, l’adherència, la pressió...) i en la coordinació del cos per arribar als objectes desitjats que hi ha a la panera.
Segur que quan l'infant agafa un objecte i l'examina, el llepa o el mossega, el seu pensament es pregunta: Què és això?
Un assortiment satisfactori dóna resposta a la seva constant pregunta. Li facilita de poder triar allò que més l'interessa i afavoreix la curiositat innata per descobrir les qualitats i novetats de les coses.
Amb la panera dels tresors l'infant aprèn sol i per ell mateix. L'adult, amb la seva presència i atenció, li dóna seguretat i confiança.
A l'escola s'ofereix aquesta proposta als infants de l'estança del Solet, i sol presentar-se de diverses formes:
Objectes distribuits per tota la catifa, perquè sigui l'infant qui els busqui i s'esforci per agafar-los |
Objectes presentats a una distància estudiada perquè sigui l'infant qui s'estiri per agafar-lo |
Objectes amagats per sota dels mobles |
Si els infants ja es desplacen, el propòsit de repartir els objectes adquireix més valor, ja que aquests nens i nenes es mouen en llibertat per obtenir el que volen.
Aquesta proposta s'enmarca dins del joc amb material no estructurat i les peces soltes, de les que hem parlat durant aquest curs en el blog. No deixen de ser diferents provocacions adreçades als infants més petits amb caràcter manipulatiu i sensorial.
"El joc és el treball del nen i la nena" Maria Montessori
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada