dijous, 11 d’abril del 2019

Créixer en família

Durant la sessió del mes de Març de créixer en família, alguns pares i mares que varen assistir a la xerrada on es parlava de les noves tecnologies adreçades a infants de 0-3 anys, es va crear un debat envers la posició com adults que em de prendre davant aquest tema. 

La sorpresa de la xerrada esdevé quan en cap moment es nega les noves tecnologies en aquestes edats primerenques però si amb control de temps i d'assessorament amb el tipus d'aplicacions que exposem als nostres fills i filles, pensant en l'etapa evolutiva en què es troba cada infant.

Per un altra banda moltes famílies explicaven positivament el recull d'aplicacions que oferien en la xerrada per aquestes edats, i cada una d'elles, compartia la seva gestió i organització personal dins la seva llar, sobre la televisió, tauletes, telèfons mòbils, etc.

Els hàbits i rutines envers els contes creaven dubtes de com apropar-los aquest món tan màgic i crear una rutina d'abans d'anar a dormir poder relaxar-se escoltant i gaudint d'un conte. De tot aquest tema varen sortir diversos ítems i propostes:

  • Fixar-nos si els nens i nenes tenen interès.
  • Tenir contes al seu abast.
  • Primer tenir contes adaptats a la seva edat, que ells puguin manipular, explorar, i a mesura que es fan grans tenir altres contes per poder explicar els pares i mares.
  • En l'etapa del 0-3 anys és on s'inicia i es comença a fer l'aprenentatge, la rutina i l'hàbit del gust d'escoltar i mirar contes, i cada infant realitza el seu procés i poder com adults, hem de tenir paciència, de què tot arribarà i si no fos el cas veure quines inquietuds tenen els nostres fills i filles.

Aquí us deixem un seguit de recursos que ens ajuden a poder explicar contes i apropar-nos més al món de la lectura infantil:

VALOR EDUCATIU DEL CONTE: PER A QUÈ SERVEIXEN? 
-El conte apareix com un bagul replet de possibilitats de cara al desenvolupament dels infants: és font per a condimentar els poders psíquics com la imaginació, la fantasia, el plaer i la sensibilitat. A més, ofereix l'oportunitat d’aconseguir una compensació entre la realitat i els somnis, tan important per afrontar-se al món actual.
-El conte afavoreix el procés de maduració integral de la personalitat dels xiquets.
-Inicia els infants en un codi moral: el concepte del bé i el mal i l'aproximació a virtuts com: el respecte, l'honestedat, la generositat, etc.
-Afavoreix moment de diàleg i afecte entre l'adult i l’infant.
-Ajuda els infants a descarregar moments d'ansietat, agressivitat, a eliminar la por i tensió, etc.
-Potser utilitzat com a tècnica terapèutica.
-Els contes poden estar presents en els nostres projectes educatius: és un molt bon recurs d'aprenentatge. Mitjançant un conte podem treballar amb els infants valors (amistat, col·laboració, multiculturalitat i qualsevol tema que necessitem treballar en classe).
Els infants també poden ser els narradors dels contes o treballar activitats dels contes amb ells.

COM S'HAN DE CONTAR ELS CONTES? ALGUNS CONSELLS:
-       Quan parlem de contar un conte, ens referim a dues formes de fer-ho: la narració oral lliure i la narració llegida. En general, els xiquets escolten més atentament un conte narrat que un conte llegit, ja que quan narrem un conte ens convertim en un verdader emissor, la qual cosa ens permet una comunicació més completa amb els xiquets.
-       Molts de vosaltres us preguntareu, que pot canviar de llegir un conte a narrar-lo? Moltíssim. Per la meva experiència com a educadora infantil i com a mestra, puc assegurar-vos que, quan narrem un conte als infants ens adaptem millor a les circumstàncies, a les capacitats i al lèxic dels infants. Si ho fem així, la història es converteix en una meravella personalitzada i irrepetible.
-       -Hem de ser espontanis, gesticular molt: si al conte diu que és una casa molt gran hem de fer la casa molt gran amb l'entonació i la gesticulació facial i del nostre cos.
-         - Hem d'utilitzar un registre lèxic i construccions gramaticals adequades a l'edat, però això no significa que els adults usem diminutius durant tot el conte.
-        -Hem de modular la veu per a interpretar els diferents registres per als personatges.
-        -Utilitzeu onomatopeies, gestos i moviments per a ajudar a la comprensió de la història.
-     -Molt important: hem de fer participar els nens i les nenes en el conte, amb preguntes, repeticions d'onomatopeies, o també anomenant als personatges del conte amb el nom dels xiquets.
-       -Assenyalem els dibuixos del conte, però sempre hem de mirar als infants: centrem la nostra atenció en ells.

-       - Quan contem un conte, hem d'anar tranquil·lament, sense pressa, la qual cosa potenciarà un ambient de curiositat màgica.


De 0 a 3 anys De 0 a 3 anys En aquestes edats no és important la història en si, sinó la musicalitat de les paraules i el contacte. Quan expliquem el conte ha d’estar present la carícia, els petons, les abraçades i el somriure. Són molt útils els contes de roba o amb textures que ells puguin manipular. Ens col·locarem molt a prop del bebè i li ensenyarem el conte. Es recomanen narracions d’història natural, amb la intervenció d’animals personificats. Els contes populars s’adapten bé a aquesta franja d’edat. Jocs de veus: Si surt una vaca fem muu, si surt un gos guau... Si es tracta d’un animal gran com un ós, posarem veu greu obrint la boca com si ens traguéssim un ou dur. Si l’animal és petit com una formiga, la comissura dels llavis estarà semi oberta perquè surti un to de veu més agut. Titelles: Podem utilitzar de diversos tipus per captar l’atenció visual del bebè. Rimes i cançons: Els fascinen les rimes i la música. Podem explicar el conte ficant alguna cantarella al mig de la narració. La mateixa cançó també pot ser un conte, com el cas de “Los cinco lobitos”. Durada del conte: de 15 a 20 min. A partir dels 30 min el nen desviarà l’atenció. De 4 a 6 anys Explicarem històries senzilles amb pocs personatges i poques accions. Tipologia de contes: Contes populars, folklore (llegendes locals), contes de fades (de Perrault, Andersen i Grimm) i burlescos, faules, llegendes i narracions tretes de la història natural. Contes acumulatius i amb repeticions: Contes amb successos encadenats que els ajuden a memoritzar el conte i a seguir-lo amb facilitat. Exemple: La rateta que escombrava l’escaleta. Poemes: Amb versos curts, de llenguatge i estructura senzilla. Es pot substituir alguna paraula per un gest o un so, per exemple en comptes de dir “lleó” rugirem. Els nens poden acompanyar marcant el ritme amb els peus o picant les mans. Ens podem ajudar amb imatges del llibre. Interpretarem el poema Taller de narració de contes 8 dramatitzant-lo, com si fos una obra de teatre. Exemples: Al corro de la patata, el Señor Don Gato. Durada del conte: Màxim 30 min.

https://parentalis.com/ca/blog/els-beneficis-dexplicar-contes/


http://ampaelrodo.molins.ppe.entitats.diba.cat/els-llibres-infantils-imprescindibles-0-6-anys/


Libros infantiles imprescindibles de 0-6 años
Libros infantiles imprescindibles de 0-6 años
Libros infantiles imprescindibles de 0-6 años



Libros infantiles imprescindibles de 0-6 años
Libros infantiles imprescindibles de 0-6 años
Libros infantiles imprescindibles de 0-6 años

Us esperem en noves sessions!!!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada