Està demostrat que allò que el nen aprèn a través d’un joc es transfereix a altres conductes. Per la qual cosa podem afirmar que el joc és una activitat que desperta la intel·ligència.
Els ambients són diferents espais d’aprenentatge, de relació i comunicació on a partir de diferents propostes els infants poden actuar, observar, experimentar, construir, inventar, imaginar, compartir, relacionar-se, emocionar-se…i interactuar amb els altres.
Aquest plantejament de treball respon a la necessitat que mostren els infants de jugar i relacionar-se. És una manera de poder donar resposta als interessos i necessitats dels infants i respectar els diferents ritmes d’aprenentatge.
Els infants disposen d’un temps d’experiència activa, construïda per l’adult, però reconstruïda per ells mateixos, on nens i nenes es reuneixen per explorar diverses possibilitats de joc i dels materials.
Els ambients segueixen el model socioconstructivista, el qual parteix d’un aprenentatge significatiu per part de l’alumne, que té en compte els seus coneixements previs i en el qual destaca la gran importància que té la relació amb els companys/es.
QUÈ PRETENEM ACONSEGUIR AMB ELS AMBIENTS
- Treballar les arees marcades al curriculum d'educació Infantil
- Afavorir les relacions socials i de convivència entre els infants de diferents edats.
- Desenvolupar els hàbits socials; compartir espais, jocs, joguines, posar-se d’acord els uns amb els altres, establir normes de comportament i de joc…
- Desenvolupar el llenguatge oral: lèxic, espontaneitat en la parla…
- Aprendre dels companys/es, no només de l’adult
- Oferir als infants un espai de joc on poder investigar, observar, manipular…de manera constant i lliure sistemàticament.
- Expressar els seus sentiments, emocions i sensacions lliurement.
- Respectar a les persones i els materials
- Desenvolupar capacitats concretes dins de cada ambient perseguint uns objectius educatius marcats pel curriculum d'educació infantil.
CAPACITATS A DESENVOLUPAR
Les capacitats a desenvolupar a través dels ambients d’aprenentatge són les següents:
- Progressar en el coneixement i domini del seu cos, en el moviment i la coordinació, tot adonant-se de les seves possibilitats.
- Assolir progressivament seguretat afectiva i emocional i anar-se formant una imatge positiva d’ell mateix i dels altres.
- Adquirir progressivament hàbits bàsics d’autonomia en accions quotidianes, per actuar amb seguretat i eficàcia.
- Pensar, crear, elaborar explicacions i iniciar-se en les habilitats matemàtiques bàsiques.
- Progressar en la comunicació i expressió ajustada als diferents contextos i situacions de comunicació habituals per mitjà dels diversos llenguatges.
- Observar i explorar l’entorn immediat, natural i físic, amb una actitud de curiositat i respecte i participar, gradualment, en activitats socials i culturals.
- Mostrar iniciativa per afrontar situacions de la vida quotidiana, identificar-ne els perills i aprendre a actuar-hi en conseqüència.
- Conviure en la diversitat, avançant en la relació amb els altres i en la resolució pacífica de conflictes.
- Comportar-se d’acord amb unes pautes de convivència que el portin cap a una autonomia personal, cap a la col·laboració amb el grup i cap a la integració social.
PRINCIPIS METODOLÒGICS DELS AMBIENTS
- L’Infant és el constructor del seu propi aprenentatge. Investiga, prova, assaja, modifica, construeix, destrueix, parla, raona, explica, inventa, imagina…
- Considerem important també l’organització de grups naturals, no constituïts per edats, sinó per interessos, que afavoreixin la interacció, col·laboració i cooperació entre infants de diferents edats, on es donin relacions d’ajuda.
- La funció de les mestres és fer de guia, d’organitzadores, de mediadores que faciliten el procés d’aprenentatge.
- Fer reunions periòdiques per valorar el funcionament d’aquests ambients (pensem en afegir noves propostes, oferim materials nous, acordem criteris de funcionament, d’avaluació…)
- Donem molta importància als espais i a la seva organització. Creiem que tant l’espai com els materials són la principal estratègia d’intervenció.
- Utilitzar tota mena de materials; naturals, efímers, durs, tous, continus, discontinus…
- Crear espais atractius i susceptibles d’aprenentatge.
- L’activitat o joc lliure és el principal recurs didàctic i d’aprenentatge. Es prioritzen, per tant, les tasques no dirigides tot i que n’hi ha una sèrie de consignes bàsiques que calen seguir.
Ambient creatiu: Situat a l'estança dels LLampecs, on es poden trobar diferents propostes de caràcter artístic, utilitzant tota mena de materials plàstics i naturals com colors, ceres, pintures, fulles, fruites, entre d'altres, i tambe podem trobar propostes de caràcter folklore on es treballa la música i la dansa a través de diversos instruments i l'expressió lliure del cos i el seu moviment.
|
Pintura amb magranes |
|
Relaxacioó del cos amb la dança |
|
Decoració de les corones d'aniversari |
|
Mural de tardor |
|
Enganxar gomets al mural |
Ambient Psicomotor: Ubicat a l'estança de les estrelles, els nens i nenes que hi entren poden trobar diverses propostes orientardes a treballar especificament la psicomotricitat gruixuda, amb blocs de matalasos i estructures per enfilar-se, correr, saltar i brincar, desenvolupant aixi el lliure moviment del cos. Per altre banda tambe es plantegen propostes de motricitat fina per desenvolupar el gest de la pinça amb els dits treballant així la precisió i la concentració.
|
Psiomotricitat fina amb els pius |
|
Classificació de fruits de tardor amb pinces. |
|
Grimpar, pujar,baixar ... un no parar. |
|
Fem grans construccions!! |
L'ambient simbòlic: Situat a l'estança dels ocells, trobem propostes de joc simbòlic, cuineta, disfresses, objectes de la vida quotidiana entre molts altres perquè els més petits reprodueixin amb el joc tot allò que veu dels seus adults de referència. Amb el joc simbòlic es provoquen situacions de llenguatge i comunicació, aixi com també de relació social.
|
feinetes de casa, neteja i plantxa |
|
xerrem per telèfon |
|
arreglem un carro |
|
torrem castanyes |
|
joc amb titelles |
|
tallem api, som grans cuiners! |
|
seiem a taula i preparem menjar |
Ambient Verd: Espai situat al jardí, on els infants poden gaudir de la natura, els nens i nenes viuen el procés evolutiu de les plantes i hortalisses de l'hort, cuiden, reguen, netegen i recullen els fruits per portar-los a l'Araceli, la nostra cuinera.
|
Plantem i fem la collita. |
|
Reguem i treiem les males herbes. |
|
Descobrim la fauna del nostre Jardi. |
|
Recollim Bolets de les soques dels arbres!! |
|
Sortim a reciclar! |
Ambient d'experimentació: Situat a l'estança dels núvols, es presenten un munt de propostes perquè els nens i nenes descobreixin les múltiples opcions de joc.
Els infants investiguen els materials especificament colocats per provocar accions concretes.
|
construim una torre |
|
apilem bobines |
|
la magia de la llum |
|
experimentció amb papers de wc |
|
Descobrim les posibiltats de l'aigua i el paper |
|
Elaborem diverses formes amb la pasta de paper |
M'encanta! No puc estar més satisfeta de totes les propostes que oferiu!
ResponEliminaGrasies per aquest gran article i sobretot per la gran feina que feu amb els nostres infants.
ResponElimina